مهدى منتظر در نهج البلاغه

مهدى منتظر در نهج البلاغه

 

مهدى منتظر در نهج البلاغه

 

باتوجه به اينكه مجموعه « نهج البلاغه » از ديدگاه حديث ، ادب و تاربخ از عالى ترين درجه اعتبار و سنديت( [1]

) برخوردار مى باشد ، وسخنان برگزيده باب مدينة العلم رسول الله ، امام اميرالمؤمنين ارواحنا فداه دراين كتاب ، بيانگر اسلام راستين و برگردان شيوائى است ازقرآن كريم; اين سؤال مطرح مى شود كه موضوع مهدويّت در اسلام بطور كلى و انطباق آن با امام دوازدهم شيعه  « حجت بن الحسن العسگرى عليه السلام » از نظر « نهج البلاغه » چگونه و تا چه حد از واقعيت برخوردار و قابل قبول است؟

 

به ديگر سخن ، آيا با چشم پوشى از همه آنچه در احاديث اسلامى و منابع تاريخى راجع به حضرت مهدى(ع) بازگو شده و بطور عموم در اختيار همگان ، به ويژه پژوهشگران و محققان سنى و شيعه قرار گرفته ، كتاب شريف « نهج البلاغه » تا چه اندازه بازگوى اصل مهدويّت ، و روشنگر مشخصات و ويژگيهاى حياتى آن حضرت ، و ارائه دهنده نقش وجودى او در جهت سازندگى اسلامى مى باشد؟

 

ضمناً براى روشن شدن موضوع بحث ، قبلا توجه خوانندگان را به اين حقيقت جلب نموده كه هرچند در كشمكش هاى عقيدتى و بحث و مجادله هاى مذهبى بين شيعه و سنّى ، خلافت بلافصل خود امام اميرالمؤمنين على(ع) موضوع بحث و گفتگو است ، ولى بُعد ديگر امام كه حضرتش نمونه انسان كامل ، و داور عادل ، و مثل اعلاى انسانى و بيدار كننده وجدان انسان هاى دردمند ، و باب مدينة العلم پيامبر(ص) ، و كليد قرآن است ، جاى بحث و گفتگو نيست.

 

از اين جهت گفتار او مى تواند جدا كننده حقّ از باطل ، و روش او نمايانگر اسلام اصيل باشد; و بدين ترتيب آنچه را كه با زبان بيان و با عمل نشان داده ، معيار و الگوئى باشد كه هركس با اتكاء به آن و پيروى از آن راهش را پيدا كند و در تصميم گيريهاى عقيدتى ، و روشهاى فقهى ، سياسى ، اجتماعى ، اخلاقى ، و ديگر شؤون حياتى و دينى بدان گردن نهد.

 

كـوتاه سخن آنكه سخنان امام اميرالمؤمنين على(ع) در كتاب شريف « نهج البلاغه » بزرگترين سند اسلامى ، و حجتى است از طرف خدا بر همه مسلمانان جهان.

 

بر اين اساس حتى برادران اهل تسنن ، كه پايبند به مقام رهبرى و خلافت امام(ع) در مرتبه چهارم هستند ، گفتار و رفتار حضرتش براى آنها حجت است; و ناگزير بايد در برابر آن سر تسليم فرود آورند.

 

اكنون ياد آورى اين مطلب بجاست كه موضوع مهدى منتظر در « نهج البلاغه » منشعب از دو رشته از سخنان امام اميرالمؤمنين على(ع) در اين كتاب مى باشد.

 

بديگر عبارت ، مسأله مهدويت امام دوازدهم ، و ظهور حضرتش در آخر الزمان در كتاب « نهج البلاغه » از دو نظر قابل بررسى و داراى زمينه براى مطالعه و تحقيق است.

 

نخست از ديدگاه ملاحم و پيشگوئيهاى امام(ع) كه مواردى از آن ( امثال روى كار آمدن بنى اميه ، حكومت حجاج بن يوسف ، سقوط بنى اميه ، افتادن زمام امور به دست بنى العباس ، قيام زنج در بصره ، فتنه مغول و . . . ) در گذشته به وقوع پيوسته ، و موارد ديگر مربوط به آينده جهان است از قبيل خبر از ( ظهور ) حضرت مهدى(ع) و قيام جهانى آن بزرگوار ، كه به خواست خدا در آينده به وقوع خواهد پيوست.

 

و از آن پس از ديدگاه مسائل امامت كه باز سخنان امام(ع) پيرامون آن شامل دو بخش است;

 

بخشى ويژه امامت و رهبرى اهل بيت و  . . .  از نظر كلى;

 

و بخش ديگر ويژه امامت و رهبرى مطلقه و جهانى حضرت مهدى(ع) بخصوص.

 

اين بحث بيارى خدا ، و استعـانت از مقام والاى ولايت ، در فرصتى بسيار كوتاه تنظيم گرديده; و مايه نهايت  خوشحالى نويسنده است كه محتواى آن با دقّت مورد  توجه صاحب نظران ارجمند قرار گرفته ، وبه حكم: « فَذَكِّـرْ فَإِنَّ الذِّكْرى تَنفَعُ الْمُؤمِنِـين » موارد نقص و اشتباهش را تذكر دهند تا در فرصت چاپ مجدد ، ترميم ، و مؤمنان را سود بخشد.

 

امامت و رهبرى در نهج البلاغه

در اينجا نخست فهرستى از سخنان امام(ع) را كه پيرامون امام ، رهبر ، خليفه ، مسؤول ، و زمامدارى بر مسلمانان ايراد فرموده ، به آگاهى خوانندگان ارجمند رسانده( [2]

) ، آنگاه مى پردازيم به بحث و بررسى پيرامون آنچه در رابطه با « مهدويت در اسلام » و پيشگوئى از ظهور و قيام فرزندش حضرت مهدى(ع) ، و تحقق يافتن حكومت جهانى اسلام در سايه رهبرى آن بزرگوار وارد گرديده; و با توجه به اينكه « نهج البلاغه » چاپ صبحى صالح شامل فهارس متعدد ، و بيش از ديگر چاپها مورد توجه و مراجعه مى باشد ، شماره خطبه ها و صفحات بر اساس آن تنظيم گرديده است.

 

صفحه (ع) سخنان امام خطبه رديف
183  أتأمرونى أن 126 1
105 أتزعم أنك تهدى 79 2
277 ألا بأبى و أمى ، هم من عدَّة  187 3
69 ألا و انى قد دعوتكم 27 4
189 اللَّـهم انك تعلم  131 5
336 اللَّـهم انى استعديك 217 6
92 أما انه سيظهر عليكم  57 7
91 أما قولكم أكل ذلك  55 8
50-48 أما والذى فلق  4 9
177 أما والله لو أنى  121 10
323 أملكوا عنى هذا 207 11
182 أنا لم نحكم الرجال  125 12
300 نا وضعت فى الصغر 192 13
143 أنظروا اهل بيت  97 14
278 إنما مثلى بينكم  187

15

54 إن معى لبصيرتى  10 16
243 إن الناس من هذا 168 17
203 إن هذا الامر لم  146 18
353 إن هذا المال ليس  232 19
152 أنه ليس  105 20
103 أولم ينه بنى أمية  75 21
201 أين الذين زعموا  144 22
247 أيها الناس ان  173 23
323 أيها الناس انه  208 24

 

صفحه (ع) سخنان امام خطبه رديف
163 أيها الناس انى  182 25
51 بنا اهتديتم  5 26
176 تالله لقد علمت  120 27
76 دخلت على المؤمنين  33 28
136 دعونى و التمسوا  92 29
223 ذلك القرآن فاستنطقوه  158 30
139 عترته خير العتر  94 31
231 فأعلم أما الاستبداد  162 32
234 فأعلم أن افضل  164 33
138-137 فانى فقأت عين  93 34
120-119 فاين تذهبون  87 35
220 فقلت يا رسول الله  156 36
175 فوالله انى لأولى  118 37
119 فهو من معادن  87 38
280 لايقع اسم الهجرة ــ انه امرنا صعب  189 39
102 لقد علمت أنى  74 40
94 لما خوف من الغيلة  62 41
93 لما قتل الخوارج  60 42
194 لم تكن بيعتكم  136 43
196 لن يسرع أحد  139 44
93 مصارعهم دون النطفة  59 45
99 ملكتنى عينى و أنا  70 46
162 نحن شجرة النبوة  109 47
215 نحن الشعار و الاصحاب  154 48

 

صفحه (ع) سخنان امام خطبه رديف
205 و اعلموا أنكم لن  147 49
247-246 و قد قال قائل  172 50
335 و قد كرهت ان  216 51
52 والله لابن أبى طالب  5 52
250 والله لو شئت  175 53
194 والله ما أنكروا على  137 54
322 والله ما كانت  205 55
347-346   والله لان أبيت  224 56
64 و إنى لعلى يقين  22 57
67 و إنى والله لأظن  25 58
44 و خلف فيكم ما خلفت  1 59
184 و سيهلك فى صنفان  127 60
62 و ما يبلغ عن الله  20 61
175 و لاينبغى لى أن  119 62
100 و لقد بلغنى أنكم  71 63
311 و لقد علم المستحفظون  197 64
173 و لو تعلمون ما أعلم  116 65
47 و لهم خصايص  3 66
357 هم عيش العلم  239 67
47 هم موضع سره  2 68
358   يا ابن عباس ما يريد  240 69
419 أأقنع من نفسى  45 70
380 ثم تقول عباد الله  25 71
386 فدع عنك  28 72
451 فلمّا مضى عليه السِّـلام  62 73
452 ولكننى آسى  62 74

 


 

 

پيشگوئيهاى

 

امام اميرالمؤمنين على بن ابى طالب(ع)

 

درباره حضرت مهدى(ع)

 

 

 

 بر اساس « نهج البلاغه » چاپ صبحى صالح

 

 

خطبه 100:

 

«  و خلَّف فينا رايةَ الحقِّ ، مَن تَقدَّمها مَرق ، و مَن تَخلَّف عَنها زَهق ، و مَن لَزِمها لَحَق ، دليلُها مَكيثُ الكَـلام ، بَطـِىءُ القِيام ، سَريعٌ إذا قَام ، فإذا أنتُم أَلَنتم لَه رِقابَكم ، و أَشَرتم إليه بِـأَصابِعِكم جاءَهُ المَوتُ فذَهَب بِه فَلَبِثتُم بَعدَه ماشاءَ اللهُ ، حتَّى يُطلِعَ اللهُ لَكم مَن يَجمَعُكم ، و يَضُـمُّ نَشرَكم ، فلاتَطمَعوا فِى غَيرِ مُقبِل ، و لاتَيأَسُوا مِن مُدْبِر ، فإنَّ المُدْبرَ عَسى أن تَزِلَّ بِهِ إِحدَى قائِمَتَـيْهِ ، و تَثبُتَ الأُخرَى ، فَتَرجِعَا حتَّى تَثْبُـتا جَمِيعاً »

 

او ( پيامبر ) پرچم حق را برافراشت و در ميان ما به يادگار گذارد; آن كس كه از زير سايه اين پرچم پاى پيش نهد از شريعت اسلام خارج گردد; و آن كس كه از پيرويش سر باز زند به هلاكت رسد; و سرانجام كسيكه زير سايه اين پرچم به پيش رود راه سعادت پيموده و به آن دست يابد.

 

پرچمدار اين پرچم با شكيبائى و آرامش سخ



:: موضوعات مرتبط: امامان وپیامبران , پیامبران , امامان , ,
:: برچسب‌ها: مهدى منتظر در نهج البلاغه , hlhl clhk nvki[ hgfghyi , امام زمان در نهج البلاغه , مولا مهدی گل یاس , امامت و رهبرى در نهج البلاغه , امام اميرالمؤمنين على بن ابى طالب(ع) درباره حضرت مهدى(ع , ,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : منتظر
تاریخ : شنبه 4 آبان 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: